W realiach nadal funkcjonuje postawa – „jestem najważniejszym człowiekiem w firmie i będę decydować o wszystkim”. Są firmy, które idealnie działają w takich sytuacjach, to zakłady produkcyjne, gdzie szef/brygadzista/technolog faktycznie wie więcej lub w sytuacji zakładu gdzie „trzeba trzymać wyraźne granice”. Problem w tym, że obecnie mało która firma jest „zakładem pracy”, dzisiaj są to raczej wielopoziomowe zespoły (przy czy poziom zarówno w rozumieniu wertykalnym i horyzontalny).

No ale dość mądrzenia się. Sięgnąłem do literatury – poradników „jak być dobrym szefem” jest tysiąc, albo osiem tysięcy. I nie są identyczne. Pozwoliłem sobie wybrać najczęstsze odpowiedzi lub spiąć najbardziej podobne.

Bądź przykładem. Ten punkt pojawia się zawsze i w każdej analizie. Na wstępie oceń jakim jesteś szefem, jak się zachowujesz, jak mówisz, co mówisz. Czy straszysz karą? Czy motywujesz nagrodą? Następnie, pomyśl, czy jesteś szefem, dla którego chciałbyś pracować? Wiem, że myśl „oczywiście” przychodzi automatycznie, ale serio pomyśl. Czy też wolałbyś usłyszeć, że na twoje miejsce jest wielu imigrantów, którzy będą pracować lepiej i taniej? Czy może, że doceniasz swoją pracę i tak trzymaj to możesz liczyć na nagrodę?
Najmniejsze swoje zawahanie potraktuj jak światło ostrzegawcze. Bądź szefem, którego chciałbyś mieć.

Komunikuj się. Tutaj zawiera się kilka elementów. Przede wszystkim pora zapytać, kto jest najważniejszą osobą w firmie? Klient? Pracownik? Czy Ty? Czy zespół może istnieć bez Ciebie? Pewnie tak. Czy Klienci mogą istnieć bez Ciebie? Pewnie nie wiedzą nawet jak wyglądasz. Czy Ty możesz działać bez zespołu? Czy klienci będą bez zespołu? Prawda jest taka (i to nie jest odkrywcze) najbardziej trzeba dbać o pracownika, bo on zadba wtedy o klienta.
Czy zespół wie czego oczekujesz? Czy raczej to jest tak oczywiste, że powinni to wiedzieć? Cóż… Komunikuj się z nimi, pytaj o postęp pracy, zadawaj pytania.
Pracownik popełnił błąd? Pora na naganę? Kiedyś tak, kiedyś. Jak byłem dzieckiem klaps (nie mylić z biciem lub maltretowaniem) był jakimś narzędziem wychowawczym, ale od tego momentu minęło trzydzieści lat. Czym jest klaps dla pracownika? Podważeniem jego ważności. Bite dziecko ucieka z domu, pracownik poniżany przez pracodawcę ucieka z pracy.
No i na koniec – co wiesz o zespole, ale tak serio. To, że mam psy można wiedzieć nie pytając, bo ich sierść noszę zawsze ze sobą. Jestem ciekawy, czy którykolwiek z moich szefów kiedykolwiek był ciekawy mojego hobby, moich ambicji zawodowych.

Bądź mentorem nie kaznodzieją. Jeśli prowadzisz zespół np. obsługę klienta, nie pouczaj pracowników, nie zachowuj się jak kaznodzieja (jak ten z piosenki Collinsa – „just do as I say, not do as I do” – „rób co mówię, ale nie rób tego co robię”). Fakty są takie, że na ich pracy znasz się prawdopodobnie tyle co oni na twojej. Uznaj swoją niewiedzę, tak jak oni uznają Twoje zwierzchnictwo. Pytaj i wspieraj rozwój, to nie jest tajemna droga – poczytaj o polityce firm Bransona – Virgin. To jedna z najbardziej dynamicznych i najlepiej ocenianych firm na świecie przez pracowników.

Przestań mikrozarządzać. To trudne zwłaszcza jeśli (dosłownie) masz to we krwi – stanowcza matka lub dyktatorski ojciec, od których uciekasz są dosłownie w tobie. Może o tym nie wiesz, ale jeśli chcesz kontrolować każdy aspekt pracy ludzi, to masz poważny problem. Jeśli nie produkujesz systemów pneumatycznych do poduszek powietrznych to naprawdę pracę można podzielić i zaufać pracownikowi.

Ciesz się – have fun. Wrócę na chwilę do Bransona. Jego sukces wziął się z zabawy, dosłownie. Nawet jak o tym opowiada nieźle się bawi. Zerknij do sieci, nie znajdziesz zdjęć skwaszonego Richarda, a jego śmiech jest zaraźliwy. Przestań brać na serio wszystkiego, zdarza ci się żartować? Uśmiechać? Powiedzieć coś miłego? Aha i „Miłego dnia” się nie liczy :). Śmiertelna powaga kończy się wypaleniem zawodowym, depresją i samobójstwem – spytaj Japończyków. Mam szczęście współpracować ze studentami – są cudowni, ale ja też muszę pamiętać, że mają w sobie tony pozytywnej i nieokiełznanej energii. Opisywany już na blogu projekt KULine, jest dla mnie bardzo ważny, ale to dzieciaki zdejmują ze mnie trochę ten ciężar, za to je kocham.

Amor vincit omnia. Miłością zdobędziesz dużo więcej niż złością. Agresja powoduje wycofanie. Czy oczekujesz od pracownika tylko kiwania głową i zgadzania się na wszystko? Czy może samodzielności i własnego zdania, które niestety może różnić się od Twojego?

Pozwól im latać. Ten podpunkt to też w zasadzie ugoólnienie dwóch innych. Po pierwsze jeśli już uda Ci się poznać pracownika i wiedzieć jakie ma ambicje, spróbuj go wspomóc w rozwoju. Nigdy nie rób odwrotnie, bo każdy człowiek chce rozwijać skrzydła. Jeśli pracownik dostanie jeszcze od Ciebie mentalne wsparcie, obdarzy Cię zaufaniem i lojalnością. To trochę jak zabawa z wilkiem – możesz rzucać mu patyka skoro to lubi, ale nie zabieraj mu ulubionej zabawki, bo odgryzie Ci rękę.
No i jeszcze pamiętaj, żeby obserwować pracownika, ale tak pozytywnie. Możliwe, że zatrudniony na jednym stanowisku odnajdzie się jak nikt inny robiąc coś zupełnie innego. Moja droga zawodowa tak się zaczęła – zajmowałem się oprowadzaniem po ZOO, ale szybko poproszono mnie o pomoc w marketingu. (Renata i Mariusz – I LOVE YOU)
Może ktoś, kto zajmuje się obsługą kserokopiarki jest wybitnym talentem graficznym? Może ktoś od parzenia kawy jest wybitnym koderem? Skąd wiesz, że nie? Pytałeś?

Bądź reżyserem. Są typy reżyserów i w firmie jest podobnie. Są tacy, którzy decydują o tym gdzie aktor ma stanąć, jak machnąć ręką. Są też tacy, którzy pytają „a ty jakbyś to zagrał?”. Rezultat jest identyczny – film. Tylko, że z niektórymi reżyserami nikt nie chce pracować, a inni zdobywają Oscary.

Źródła:

  1. https://www.verywellmind.com/ways-to-become-a-better-leader-279532
  2. https://articles.bplans.com/top-15-tips-successful-young-leader/
  3. https://www.collingwoodsearch.co.uk/our-insights/board-insights/10-key-factors-of-being-a-good-leader/
  4. https://www.boredpanda.com/office-cartoons-differences-boss-vs-leader-healthy-society/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic
  5. https://www.officevibe.com/employee-engagement-solution/leadership
  6. https://www.tonyrobbins.com/what-is-leadership/how-to-be-a-good-leader/
  7. https://www.scienceofpeople.com/how-to-be-a-good-leader/
  8. https://blog.taskque.com/characteristics-good-leaders/

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pin It on Pinterest